Holistyczne podejście do nauczania bardzo trafnie odzwierciedla przykład kwiatu, posiadającego łodygę, liście oraz płatki tworzące kielich. Choć każdy z liści kwiatu jest swoistą całością, podobnie jak łodyga, to dopiero ich połączenie tworzy piękną roślinę. I niewątpliwie najpiękniejszy kwiat straci swój urok, jeśli rozdzielimy go na części składowe.
I tak jak w naturze, skuteczność nauczania i uczenia się nie zależy tylko od pojedynczego czynnika. Aby uzyskać wymierny i w pełni zadawalający efekt wiele współzależnych czynników musi działać razem. Zatem, aby maksymalnie zwiększyć jakość i komfort nauczania potrzebni są zarówno nauczyciele, pracownicy biura obsługi, kadra zarządzająca jak i atmosfera panująca w szkole, wystrój wnętrz i sam uczeń. Dopiero wówczas, gdy wszystkie czynniki składowe działają bez zarzutu, tworząc jedną, efektowna całość, możemy mówić o holistycznym nauczaniu. Zatem, efektywna edukacja oznacza kompleksowość, całościowość zabiegów edukacyjnych, gdzie integracja traktowana jest jako jedno z najważniejszych zadań unowocześniania procesu nauczania i uczenia się.
Mar's School - jako jedyna holistyczna szkoła językowa w Polsce sprostała tym wymogom. Aby jednak stanowić efektywną całość, KAŻDY pracujący w Mar's School w sposób indywidualny przyczynia się do realizowanych wymogów i założeń, mając na myśli dobro ogółu. KAŻDY z nas doskonale zdaje sobie sprawę, iż stan naszego umysłu, a zatem to jak się czujemy ma fundamentalny wpływ na to jak odbierani jesteśmy przez kursantów i ludzi, z którymi współpracujemy. Z całą pewnością możemy zatem powiedzieć, iż nasza psychika odgrywa kluczową rolę w procesie nauczania i uczenia się.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż NASZ KURSANT już od pierwszego kontaktu z NASZĄ PROFESJONALNĄ KADRĄ odczuwa, iż jest traktowany indywidualnie i z należnym szacunkiem. Dzieje się tak, ponieważ mamy pełną świadomość, iż jest ON istotą jedyną w swoim rodzaju, posiadającą odrębny typ psychofizyczny, odrębne środowisko, w którym żyje, odrębne zainteresowania i niepowtarzalny ciąg okoliczności życiowych. W Mar's School umożliwiamy naszym kursantom zdobywanie wiedzy i umiejętności w atmosferze radości, pogody, twórczego zaangażowania, intelektualnej oraz emocjonalnej przygody. Oprócz tego, promujemy edukację, która trwa całe życie i ukierunkowana jest na samodoskonalenie, samodzielność oraz odpowiedzialność za siebie, swoje zdrowie i życie oraz zdrowie innych, współdziałanie i partnerstwo. Szczególnie mocny akcent kładziemy na atmosferę psychiczną oraz wzajemne ustosunkowanie nauczycieli i uczniów oparte na partnerstwie i twórczej współpracy. Mar's School jest zatem miejscem, gdzie nie tylko nauczamy języka angielskiego, ale również miejscem, które wspiera całego człowieka, zarówno jego umyśl, serce, emocje, jak i ducha. Dzięki temu nauczanie staje się złączone z psyche, zmieniając zachowania i pomagając budować nową wizję świata.
Roberto Assagioli powiedział: kiedy coś przychodzi na czas - jest to edukacja; gdy za późno - to terapia. Zatem, aby zapobiec terapii należy jak najszybciej rozpocząć edukację holistyczną (edukację siebie samych), która rozwija samopoznanie oraz samoświadomość w obszarze własnych emocji, komunikowania i potencjału twórczego. I wtedy z pomocą mogą nam przyjść właśnie krople dr Bacha.
GŁÓWNE CELE I ZAŁOŻENIA EDUKACJI HOLISTYCZNEJ
- wszechstronny rozwój całej osobowości kursanta oraz przygotowanie go do myślenia samodzielnego i twórczego
- integracja przekazu na trzech poziomach świadomości: intelektualnym, emocjonalnym i fizycznym
- angażowanie obu półkul mózgowych w procesie nauki języka, ze szczególnym uwzględnieniem prawej półkuli, która jest odpowiedzialna za: funkcje wizualno-przestrzenne, intuicję, wyobraźnię, wrażliwość na piękno itp.
- zastosowanie muzyki, obrazu, mowy ciała i estetycznego otoczenia
- właściwe wzbudzenie motywacji uczenia się, ponieważ to od niej zależy sukces pedagogiczny nauczyciela, oraz sukces ucznia
- zaszczepianie pozytywnego stosunku do nauki
- pomoc w pokonywaniu barier językowych, blokad psychicznych, oraz niewiary we własne możliwości
- nauka w bezstresowej atmosferze, która daje lepsze i efektywniejsze wyniki, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego mózgu, oraz wspomaga kreatywność
- aktywne metody nauczania, wzbogacenie zajęć ćwiczeniami z różnych obszarów edukacji: przyrodniczej, artystycznej, zdrowotnej itd.
- nauka w sytuacjach komunikacyjnych, takich jak zabawy z podziałem na role, praca w parach i grupach
- uwrażliwienie na język poprzez osłuchanie się z nim
- nacisk na rozumienie mowy i znajomość słownictwa
- przekazanie wiedzy w sposób, który będzie dla uczniów zrozumiały i możliwy do zintegrowania z ich codziennym życiem
- nacisk na osiąganie przez uczniów pewnych kompetencji, a nie tylko wiedzy
- interakcja pomiędzy nauczycielem a uczniami budowana na wzajemnym szacunku, zaufaniu i zrozumieniu
- nowe wymagania i oczekiwania wobec nauczyciela XXI wieku
SZACUNEK DLA UCZNIA, JAKO OSOBY - PRZYWRÓCENIE RÓWNOWAGI PSYCHOFIZYCZNEJ
W Mar's School każdy kursant uważany jest za osobę wyjątkową i cenną. Oznacza to poszanowanie różnic osobistych i wzmocnienie w każdym uczniu tolerancji, szacunku i uznania dla różnorodności wśród ludzi. Uczniowie w każdym wieku ogromnie różnią się pod względem umiejętności, talentów, zainteresowań i środowiska. Nie mniej jednak każda jednostka jest z natury swojej twórcza, ma jedyne w swoim rodzaju potrzeby i zdolności fizyczne, emocjonalne, intelektualne i duchowe, posiada tez nieograniczone możliwości uczenia się.
ROLA NAUCZYCIELA W NAUCZANIU HOLISTYCZNYM
W tak postrzeganym procesie edukacji rola nauczyciela jest bezprecedensowa. Wszyscy lektorzy, pracujący w Mar's School maja świadomość, iż aby pomagać innym rozwijać się, należy nieustannie dbać o samoświadomość i swój własny rozwój. Zdają sobie również sprawę, iż kondycja psychofizyczna odgrywa kluczową rolę w procesie nauczania, a ponieważ osobowość każdego człowieka bezustannie podlega wszelkim wpływom i oddziaływaniom zachowanie najlepszej formy psychicznej nie jest wcale takie proste i okazuje się dużym wyzwaniem.
Dlatego tez Mar's School- jako holistyczna szkoła językowa w sposób szczególny troszczy się, aby wszyscy nasi lektorzy otrzymywali stałe wsparcie wspomagające ich własny rozwój, potencjał twórczy i doskonałe samopoczucie. W tym celu organizujemy m.in. szkolenia, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poszerzenia ich samoświadomości, wrażliwości na innych oraz radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami. A kiedy nauczyciele są otwarci na swój własny świat wewnętrzny to automatycznie rozbudzają w uczniach proces współuczenia się i współtworzenia, staja się wyczuleni na potrzeby, odmienność i zdolności każdego ucznia. Nasi lektorzy mając poczucie siebie i tego, co robią, umieją taką postawą zaszczepić uczniom i pobudzić ich do działania. Każda przeprowadzona przez nich lekcja jest inna i niepowtarzalna, a klimat, który potrafią stworzyć przełamuje wszelkie bariery obcości, nieufności, lęku i onieśmielenia. W następstwie nawiązuje się całkowita łączność i kontakt psychiczny pomiędzy nauczycielem a uczniem, co wspaniale wpływa na całokształt nauczania.